Czym jest Zumba, Fitness i Tabata

Zumba – taniec zainspirowany połączeniem elementów tańców latynoamerykańskich oraz elementów fitness. Został opracowany przez tancerza i choreografa Alberto “Beto” Pereza w Kolumbii w latach 90. XX wieku. Zumba zawiera w sobie elementy tańca i aerobiku. Choreografia Zumby łączy hip-hop, soca, samba, salsa, merengue, mambo, sztuki walki, oraz elementy Bollywood i tańca brzucha. Wykorzystywane są także elementy treningu siłowego(squat, lunge) oraz treningu cardio. Prowadzenie treningów Zumby nie wymaga opłat licencyjnych od siłowni lub klubów fitness – licencję muszą uzyskać indywidualni instruktorzy. Instruktorzy mogą zdobyć kilka stopni tzn. Zumba Basic, Toning, Aqua, Gold, Kids, Zumbatomic, In the circuit.
Czytaj więcej na tej stronie

Fitness – rodzaj gimnastyki rekreacyjnej. Początki fitnessu łączyć należy z wynalezieniem i rozpowszechnieniem podstawowej formy gimnastyki rekreacyjnej jaką był aerobik. Kolebką aerobiku są Stany Zjednoczone. Za wynalazcę tej formy ćwiczeń uznawany jest dr Kenneth Cooper, który w latach 70. był lekarzem w Narodowej Agencji Aeronautyki USA (NASA). Opracowywał on programy kondycyjne dla amerykańskich kosmonautów. Przeprowadził liczne badania na wielu tysiącach osób, które pozwoliły mu na stworzenie założeń aerobiku. Cechą charakterystyczną ćwiczeń “aerobowych” (czyli tlenowych) było to, że układ krążenia i oddychania ćwiczącego pracował w ten sposób, aby organizm mógł w trakcie ćwiczeń pobierać dostatecznie dużo tlenu i unikać okresów niedotlenienia.
Czytaj więcej na tej stronie
źródło: pl.wikipedia.org

Tabata to czterominutowy interwałowy trening metaboliczny. W równomierny sposób angażuje jak najwięcej mięśni naszego ciała. Dzięki temu “podkręca” metabolizm i przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia wykonywane 2 lub 3 razy w tygodniu w szybkim czasie pozwalają osiągnąć szczytową formę. Trening Tabata został stworzony przez japońskiego naukowca Izumi Tabate, który współpracował z olimpijczykami. Jego zadanie polegało na doprowadzaniu nowożytnych samurajów do szczytowej formy. Jako pierwszy na świecie stworzył trening który w tym samym czasie poprawia wydolność beztlenową i tlenową. Trening Tabata może być stosowany we wszystkich dyscyplinach sportowych. Rodzaje ćwiczeń w Tabacie: pompki, sprint w miejscu, skakanka, jazda na rowerku stacjonarnym, przysiady, pady, przysiady ze sztangą, burpess, podciąganie na drążku itp.
źródło: wformie24.poradnikzdrowie.pl oraz tipsforwomen.pl

Dodaj komentarz